Disk

לא עשיתי כלום אבל צריכת הדיסק שלי גדלה… הכיצד ?

לא עשיתי כלום אבל צריכת הדיסק שלי גדלה… הכיצד ?

אנו נתקלים פעמים רבות בשאלה – איך יכול להיות שרק אתמול היו לנו 30 גיגה פנויים בדיסק והיום רק 10 ?!

התשובה לכך מורכבת ונעוצה במספר גורמים שחיים בדיסק הזה מתחת לפני השטח…. והם :

Windows – מערכת ההפעלה הולכת וגדלה במהלך פעולתה מאחר והיא מנהלת נתונים שונים שהולכים ומצטברים. חלק מהגידול נעוץ בשרת SQL פנימי שמשרת את מערכת ההפעלה וגדל בקצב איטי, חלק ממנו קשור לנתונים שונים של מערכת הקבצים וחלק הארי קשור לעדכונים של המערכת – כשכל עדכון בעצם שומר את הקבצים בתיקיית SxS עבור תאימות לאחור (ראו מאמר נפרד אודות נושא זה). גידול זה זולל מספר גיגות די מהר…

Search – שרת החיפוש של מערכת ההפעלה, המופעל לרוב במחשבים ובשרתים שלכם, בונה אינדקס שהולך ותופח עם הזמן ככל שצובר עוד ועוד מידע. אופי המבנה של האינדקס הוא כזה שיכול רק לגדול – כך שעם הזמן הוא עשוי להגיע אף לעשרות גיגות ולתפוח באופן תלול ככל שיש דוא"ל ומסמכים מאונדקסים. נוסף לכך – באגים שונים עשויים לגרום לו אף לצאת משליטה ולתפוח עד אינסוף – ולכן יש לעקוב אחר מקרים כאלו ולטפל בהם במידה והם חוזרים ונשנים.

SQL Server – שרתי ה-SQL של מיקרוסופט ושרתי בסיסי נתונים באופן כללי בנויים באופן כזה בו המידע רק הולך וגדל. גם כשאתם מוחקים מידע – אין זה מכווץ את בסיס הנתונים הפועל באופן זה על מנת לא להאט ולא לבצע סידור מחדש של כל המידע. דומה הדבר למחסן ענק שהולך ומתמלא בו אתם מפנים לפתע שטח מסוים. מה תעשו כעת? תעצרו את כל העבודה ותזיזו את המחסן כולו רק כדי לצמצם את המקום? יאמרו חכמים – נצל את השטח לאחסון דברים חדשים אך מה אם אותו שטח איננו נגיש פיסית וצריך להזיז עבורו את כל המחסן? זו הסיבה ששרת ה-SQL הולך וגדל וכדי לצמצם את השטח יש לבצע פעולות מורכבות הבונות מחדש את בסיס הנתונים ויש לכך השלכות על אינדקסים, המהווים רכיב קריטי במהירות חיפוש המידע, היות והאינדקסים דורשים גם כן בניה מחדש שכן הם מאבדים מערכם ברגע שקובץ המידע שונה. בסיסי נתונים הם מהגורמים שגדלים יחסית מהר וזוללים נפח יקר ויש לעקוב אחר גידול זה שכן הוא עשוי לקפוץ בן רגע.

Page File – זהו קובץ בו עושה מערכת ההפעלה שימוש כאשר אוזל הזכרון הפיסי על מנת לאפשר ליישומים לקבל את הזכרון הנדרש גם אם איננו זמין. בעקרון יש להמנע מלהגיע כלל למצב בו הזכרון במחשב מוחלף בנפח דיסק קשיח שכן האחרון איטי קיצונית ביחס לזכרון המהיר – אך לקובץ זה ישנו שימוש גם כאשר לא חסר זכרון במכונה ומערכת ההפעלה שומרת בו נתונים מסוימים הנדרשים לפעולתה התקינה. קובץ זה סמוי ואינו גלוי אלא אם מאפשרים את הצגתו ובעקרון ניתן לבטלו בנסיבות מסוימות אך לכך עשויות להיות השלכות ויש לבצע זאת בזהירות (במידה והקובץ בוטל – מספיק שחסרים 100 מגה זכרון והמערכת עשויה לקרוס היות ולא נותרים לה משאבים זמינים). קובץ זה עשוי לנוע בין גיגות בודדות לעשרות גיגה, בתלות בפלטפורמה וסביבת התוכנה, ועשוי לגדול מהותית.

Log File – קבצי Log, או קבצי יומן בעברית, הנם קבצים הנכתבים על ידי מערכות שונות במטרה לעקוב אחר פעולתן ולאפשר אבחון תקלות או תחקור אירועים. ישנם קבצים קטנים של מערכות שאינן דוברות רבות ומאידך ישנן מערכות המייצרות גיגבייטים של קבצי יומן תוך דקות או שניות. במקרים רבים ספריות קבצי יומן כאלו עשויות לזלול עשרות גיגות מבלי שתחושו בכך ויש לטפל בספריות אלו תקופתיות ולנקות את הזבל המצטבר בהן – אם באופן מתוזמן ואם באופן יזום ידנית.

Outlook – תוכנת הדואר הפופולארית נוהגת לשמור עותק של הדוא"ל מקומית במחשב (זולת אם בחרתם שלאו) ועותק זה עשוי לנוע בין גיגהבייטים לעשרות רבות של גיגהבייטים. כך – מבלי שתחושו, אט אט גדלים הקבצים עם הצטברות הדוא"ל בהם וככל שמצטרפים משתמשים חדשים למערכת על תיבותיהם – כך נוספות עוד גיגות בשקט בשקט מתיבות הדוא"ל שלהם. אם לא די בכך – הרי שהתוכנה שומרת מידע בקבצים שונים המצטרפים לתיבת הדוא"ל שהם עצמם עשויים לגדול באופן תלול ובדומה לשרתי ה-SQL – קבצים אלו יכולים רק לגדול ולא לקטון וכדי להקטינם יש לייצר אותם מחדש דרך מחיקתם.

Browser Cache – כדי להאיץ את חוויית הגלישה שלכם שומרים הדפדפנים את כל התכנים מקומית וטוענים מהאינטרנט רק את הדברים שהשתנו. כל התכנים הללו נשמרים בתיקיות Temp הצוברות עם הזמן עוד ועוד תכנים ועשויות גם הן לתפוח לגדלים של גיגהבייטים שלמים. הפתרון במקרה זה הוא לנקות את המטמון ואת תיקיות ה-Temp בפרופילים שלכם אך בזהירות – שלא תמחקו לעצמכם דברים חשובים.

Downloads – אתם רגילים להוריד מסמכים, קבצים, תוכנות, סרטונים ותמונות ושוכחים שכל זה הולך ומצטבר בתיקיית ההורדות שלכם. עם הזמן הזבל הזה מגיע לגדלים של גיגהבייטים רבים וכדאי מאוד לנקותו…

Recycle Bin – סל המחזור שלכם דורש ריקון מפעם לפעם. אתם מוחקים דברים אך אינכם מרוקנים אותו וזה תורם משמעותית לנפח המנוצל סתם כך…

User Profile – פרופיל המשתמש שלכם הולך ותופח עם הזמן ככל ש-Windows צובר מידע אודות התנהגותכם, התנהגות תוכנות שונות ופרמטרים שונים נוספים. במערכות טרמינל, בהן קיימים משתמשים רבים, לגידול זה ישנה משמעות שכן מאות מגהבייטים או גיגהבייטים בודדים כפול מספר המשתמשים מוסיף למערכות נפח מנוצל בלתי מבוטל.

Volume Shadow – במערכות רבות דולק מנגנון היסטוריית הקבצים (Volume Shadow Copy) הצובר את היסטוריית השינויים של קבצים ומידע במערכת בכדי שתוכלו לחזור לאחור ולשחזר דברים ששונו או נמחקו. במידה ולא הוגבל הנפח העומד לרשות מנגנון זה הוא עשוי לצבור עוד ועוד מידע ולזלול נפח שעשוי להגיע לעשרות גיגהבייט. צמצום והגבלת יכולתו לצבור תפנה מקום בדיסק אך כמובן – על חשבון ההיסטוריה וכמות השינויים אותה הוא מסוגל לזכור.

Software Distribution – זוהי תיקייה שבה מצטברים עדכוני Windows הממתינים להתקנה ועשויה לתפוח לא מעט עם הזמן. במצב תקין קבצים אלו אמורים להתנקות מעצמם לאחר התקנת העדכונים אך בנסיבות מסוימות קיימים מקרים בהם מצטבר זבל שלא מתפנה וניקוי התיקייה עשוי לפנות בין מאות מגה למספר גיגות.

זהו רק קצה הקרחון של פרמטרים העשויים להשפיע על צריכת הדיסק שלכם אך זה מדגים וממחיש כמה דברים מתרחשים במהלך עבודתכם אשר אינכם מודעים להם אך להם השפעה על צריכת הדיסק והם הסיבה לכך שהמקום הפנוי הולך ואוזל עם הזמן.

פרמטר נוסף שמושפע ומשפיע על כל אלו הוא אף מערכת הקבצים עצמה, שלה תקורה מסוימת, ותקורה זו משפיעה גם היא על הנפח העומד לרשותכם שכן פיזור רב של קבצים מייצר מטה-דטה ("מידע אודות המידע") הזולל גם הוא נפח….

ובקיצור – אין לכם ממה להתרגש. זהו חלק בלתי נפרד מהעבודה עם מחשבים ותוצר לוואי שלה…. בדיוק כמו האשפה שאתם מייצרים בבית ובמשרד כתוצר לוואי של פעילותכם.