Untitled-1_0003_businessman-hand-holding-smart-phone-with-icon-mobile-phone-mail-telephone-address-customer-service-call

רציתם לדעת מה ההבדל בין טלפון רגיל ל-VoIP ?

ההבדל מאוד פשוט – האחד אנלוגי והשני דיגיטלי ממוחשב.

הקו האנלוגי, המוכר כ-PSTN (רשאי תיבות של Public Switched Telephone Network) או המוכר יותר כיום כ-POTS (ראשי תיבות ציניים של Plain Old Telephone Service) הוא קו הטלפון הוותיק והאמין שקיים עשרות שנים רבות ומבוסס על מתחים שונים וצלילים המשודרים בתדרים שונים דרך חוטי טלפון דקיקים ופשוטים. זה כבל ה-'בזק' שאתם רגילים לחבר בקיר לטלפון או למודם האינטרנט שלכם – שהוא בעצם מכשיר מתאם לטכנולוגיית ADSL שנבנתה לשידור נתונים דיגיטליים מעל קו אנלוגי דרך אפנון (מודולציה) תדרים בלה בלה בלה ולא נסבך אתכם עם זה…. ומכאן שמו MODEM – קיצור של Modulator-Demodulator ובמילים פשוטות 'מתאם' שמשדר מידע ממוחשב ב-'קומבינה' מעל טכנולוגיה שלא נועדה לזה כלל.

לעומת הקו האנלוגי באה טכנולוגיית ה-VoIP או בשמה המלא Voice over IP. כאן הכוונה לשידור מידע קולי מעל תווך שידור דיגיטלי ובמקרה זה מדובר על טכנולוגיית ה-IP שהיא טכנולוגיית התקשורת של האינטרנט.
האירוניה המעט מגוחכת כאן היא שבעצם טכנולוגיית ה-IP הופכת מידע קולי אנושי 'אנלוגי' לשידור דיגיטלי, והשידור הדיגיטלי הזה משודר מעל קו בזק עם מודם שהופך אותו לאנלוגי… כלומר במקום לשדר אנלוגי מעל קו אנלוגי אתם הופכים אנלוגי לדיגיטלי ואז את הדיגיטלי לאנלוגי וזה גם הרגע שסביר להניח שאו איבדתם אותי או שאתם מגרדים בראש ומרגישים מרומים.

אז מדוע?
מאחר ויש לטכנולוגיה הזו מספר יתרונות – שבמקרים רבים, למרבה האירוניה, אינם באים לכדי מיצוי ולקוחות רבים של שירותי VoIP משלמים עליהם מבלי בעצם לקבל את היתרונות הגלומים בהם.
הבה נסקור אותם :

  1. ריבוי קווים – בניגוד לקו בזק הרגיל המעביר רק שיחה אחת בטכנולוגייה רשתית ניתן להעביר מספר קווים במקביל – כלומר מספר שיחות – מעל קו בזק POTS רגיל. המגבלה כאן היא רק קיבולת הקו וכמות הקווים שרכשתם. זה מאפשר למשרד להחזיק כיום מספר קווי טלפון ומספר שלוחות המשוחחות במקביל כחלופה למספר קווי בזק בודדים או ציר PRI יקר (טכנולוגייה ותיקה המאפשר שידור קווים רבים במקביל)

  2. מרכזיה מקוונת – ברגע שעובדים מעל רשת האינטרנט אין צורך בהפעלת מרכזייה מקומית וניתן לצרוך את הטלפוניה כשירות 'ענן' – מה שמגדיל את אמינותה וחוסך התעסקות עם טכנאים וקופסאות פלסטיק אימתניות וגדושות כבילה. אין פירוש הדבר שתם עידן המרכזיות וארגונים עדיין רוכשים מרכזיות מקומיות למשל של חברת Panasonic או LG-Ericsson (האחרונה עדיין עובדת עם שלוחות שאינן IP) אך לרוב אלו מרכזיות מאוד קנייניות ומאלצות רכש מכשירים התואמים רק להן תוך 'סינדול' הלקוח לספק ולמרכזיה היות ואם מחליפים אותה נדרש רכש שלוחות קצה חדשות – מה שמייקר מאוד את המעבר וגורם ללקוחות 'להתקע' איתן 

  3. מרכזיה מקוונת 2 – יתרון נוסף במרכזיה מבוססת תקשורת רשת (אם מקומית ואם בענן) היא אפשרות קבלת השירות מהמרכזייה בכל מקום בעולם עד למכשיר הסלולר – כלומר שיחה הנכנסת למשרד שלכם יכולה להתקבל אצלכם בסלולרי גם אם אתם כרגע בטיול באלפים (מותנה בקליטה, רכש חבילת גלישה, כפוף לתנאי המבצע ט.ל.ח).

  4. שירותים מיוחדים – עולם המחשוב פותח בפניכם מגוון שירותים פשוטים יחסית לתפעול (בעבר זה היה מאוד מורכב ליישום, חייב רכש ציוד מיוחד ופסיכופאטים שידעו לתכנת את כל זה בלחיצות של מספרים בטלפון) – כמו למשל IVR (מענה קולי ותפריט שיחה קולי), הקלטות שיחה, ניתוב חכם (אם צביקה לא עונה, בחלוף 3 צלצולים לנתב את השיחה לאשתו והיא כבר תטפל בו שלא עונה…), ניתוב חכם מבוסס לקוח (זיהוי המספר וניתוב למנהל לקוח), סטטיסטיקות שונות לגבי השיחות בארגון, משלוח שיחה והקלטת הודעה היישר לתוך תיבת המייל וכיוב'. עולם עשיר זה הופך את הפלטפורמה לכלי עבודה של ממש בארגונים גדולים.

  5. שלוחות משוכללות – עם מסכים צבעוניים, אנימציה מעצבנת, מסך מגע שמתמלא טביעות אצבעות ותרבית חיידקים כי אכלתם פלאפל בזמן שחייגתם וכן הלאה. בין היתר מתאפשר כיום חיבור השלוחה למחשב כך שלחיצה על מספר טלפון בדפדפן תפעיל כבר את החיוג ישירות בשלוחה ואפילו לא תצטרכו להקיש את המספר (כי יש לכם פלאפל בידיים).

  6. עלות שיחות – חבילות ה-VoIP מלוות לרוב בחבילות דקות לארץ ולחו"ל עם מאפיינים אטרקטיביים (למי שבאמת נזקק לכך) ויתרה על כן – הטכנולוגיה מאפשרת לחברות להחזיק כיום מספרי טלפון פעילים במרבית מדינות העולם, כאילו היו להן משרדים שם, ולקבל את השיחות בעצם בארץ. לא פעם תראו חברות המתהדרות ב-"New York Office" וב-"UK Office" בפרטי ההתקשרות אך בפועל – השיחות מנותבות לגדליה שיושב במשרד בירוחם…. או כמו שדקלם בזמנו טל פרידמן בארץ נהדרת "התוכנית משודרת במימון קלאב הוטל לוטראקי יוון, קלאב הוטל גן השושנים וקלאב הוטל טבריה – לא שושנים ומ-מש לא יוון !".

מעבר לכך יש לטכנולוגיית ה-VoIP מספר יתרונות נוספים ולא נרחיב מעבר שכן סביר להניח שעייפתם גם כך.

אין דבר מושלם בעולם – אז מה הם החסרונות ?

  1. עלות – העלות יקרה באופן יחסי לקו בזק פשוט ונקודת הפתיחה של טלפוניית IP מתחילה במאות שקלים. משרד שאיננו מוציא או מקבל שיחות כמעט יכול להסתפק בקו בזק קל או קו רגיל וזו הסיבה שכיום לא מעט חברות הייטק בחרו שלא להתקין טלפוניה כלל – היות ולכולם כיום ממילא טלפון סלולרי ויישום מסרים זה או אחר.

  2. תשתית – הרצת הטלפוניה על תשתית התקשורת הרגילה הן בעייתית, מסיבות שלא נכנס אליהן טכנית, והן מסוכנת מבחינת אבטחת מידע היות ופרוטוקול התשתית של ה-VoIP ששמו SIP (פרוטוקול ותיק בן עשרות שנים) יחד עם הטכנולוגיות סביבו מלא פרצות וסיכונים שונים. לכן – נדרשת לרוב סלילת תשתית נפרדת המצטרפת לסעיף העלות ולפעמים לאסתטיקה – במקומות בהם קשה להעביר תשתיות תחת הטיח.

  3. אמינות – מצד אחד רשמנו שזו טכנולוגיה אמינה אך מאידך יש לזכור שכשאין תקשורת נתונים – אין טלפוניה. אמנם זהו מקרה נדיר והפסקות חשמל תדירות יותר מאשר נפילת תקשורת אך יש להביא זאת בחשבון במקומות קריטיים, הנדרשים לזמינות גבוהה, ואז יש להחזיק לפחות קו חירום אחד 'בזק' שיעבוד תמיד – עם או ללא תקשורת ואספקת חשמל.

  4. חאפרים – חסם הכניסה הנמוך לשוק ה-VoIP בד בבד עם תחרות מחירים שהביאה את השוק לכדי רווחיות אפסית הכניסו לא מעט חאפרים לשוק ופעמים רבות שירותי הטלפוניה, אותם רוכשים לקוחות, מלווים באינספור תקלות ובעיות ומסתיימים בתסכול לא מוצדק של הלקוח מהטכנולוגיה כאשר הבעיה נעוצה בכלל בספק….

  5. חוסר ניצול יכולות – מרבית הלקוחות 'קונים' את הנאום של נציג המכירות שמוכר להם מגוון יכולות וחבילות דקות של 300 אלף דקות שיחה לתחנת החלל הבינלאומית אך בפועל אינם מנצלים את הטלפונים או את היכולות הגלומות בשירותים. כך – הם משלמים בין 300 ל-1500 שקלים לחודש בגין שירות שאינם צורכים ואינם מנצלים. הסיבות לכך נעוצות הן בחוסר צורך מראש של הלקוח שהתפתה ליכולות שאיננו נזקק להן ולפעמים גם מהסיבה שלאחר החתימה על החוזה נעלם הספק כלא היה והתקשורת היחידה עמו מתבצעת באמצעות כרטיס האשראי. במצב זה – אף אחד לא מדריך או מטמיע את היכולות בחצרי הלקוח והיכולות אינן מנוצלות. אגלה לכם סוד? זה טוב לספקים שכן אי הניצול של אותן יכולות חוסך להם משאבים ועלויות אז הם אינם ששים וממהרים לסייע ללקוח מן הסתם…

  6. חוסר אפשרות ניצול יכולות – נוסף על הסעיף הקודם אחד המלכודים והמוקשים הקשים אותם טומנים ספקים ללקוחות נעוצים במינוח משפטי מכובס "אפשרות הקלטת שיחות" או "אפשרות מענה IVR אוטומטי". ה-'אפשרות' קיימת, אך אינה כלולה. כך הספק מבטיח לכם מגוון יכולות אך הוא לא הבטיח מעולם שיספק לכם אותן – ובוודאי לא בחינם. לאחר שנפלתם בפח – אז חוכך הספק בידיו בהנאה ומגיש לכם לעיון מחירון נאה בו כל תוספת נקובה במחיר 500 או 800 שקלים וכך מקו בזק קל של 25 שקלים הגעתם למרכזיה בענן בעלות 1800 שקלים. במחיר הזה יכולתם בכל חודש לקנות לעובד אחר טלפון סלולרי חדש כולל חבילת גלישה ודקות בלתי מוגבלת….

ישנם עוד חסרונות טכניים שונים אבל כאמור – לא נכנס לכך שכן אלו העיקריים.

והשורה התחתונה ?

אל תתפתו לרכוש שירות אותו אינכם צריכים.

מאידך – אם אתם צריכים הרי שדאגו למצות את השירות על יכולותיו אחרת כספכם הושם על קרן הצבי. כדי לעשות זאת, קראו את האותיות הקטנות – גם כאן וגם בכל חוזה אחר ובכל שירות אותו אתם רוכשים ובקשו לדעת ולקבל מפרט של כל העלויות הנלוות – אלו ש-'שכחו' לגלות לכם אותן…