Untitled-1_0010_image-optical-fiber-with-lights-effects-3d-rendering

אבל יש לי קו של גיגה בבית אז למה זה כזה איטי ?!

שאלה שאנו נתקלים בה רבות. התשובה מאוד פשוטה – מדוע אתם חושבים שקו גיגה עולה בשוק העסקי 5000-8000 שקלים ובשוק הביתי 200 שקלים?

כן – זה כי העסקים פראיירים אבל מצד שני הספקים גם לא פראיירים והאמת כאן עוברת באמצע.

אז כן – התשתית שלכם היא גיגה. לא סתם גיגה אלא 1000 מגה שהם אוהבים לומר כדי שישמע הרבה ואם אנחנו כבר רוצים להפציץ אז נגיד שהתשתית שלכם היא מיליון קילוביט !!! מבחינה טכנית הסיב מעביר גיגה ואפילו יכול להגיע ל-10 גיגה. מבחינה טכנית הם נותנים לכם בדיוק את האמת לאמיתה.

מבחינה מעשית התשתית היא לא צוואר הבקבוק כי בסוף כל התשתיות מתחברות לספק אינטרנט וספק האינטרנט מחובר לשדרת האינטרנט הישראלית והעולמית ברוחב פס מוגבל, יקר וכזה שהוא ממש לא שש לחלק לכל אחד ב-200 שקלים. שהרי מספיק ש-1000 לקוחות ישתמשו ב-1 גיגה והספק צריך חיבור של 1000 גיגה ביט שזה 1 טרה-ביט וזה קו מאוד מאוד יקר. לא רק הקו אלא כל הציוד מסביב… אז מה בעצם הספק עושה לכם? הוא מוכר ל-1000 לקוחות קו של 1 גיגה מתוך הנחה שרק אחוזונים בודדים ישתמשו בקו הזה בו זמנית במהירויות כאלו. באותו האופן שספקי טלפוניה מציעים לכם 2000 דקות חינם מתוך הנחה ש-90% מהלקוחות לא ישתמשו בדקות האלו ובאותו האופן שהבנקים מחזיקים כמות מזומן קטנה מתוך הנחה שלא כולם ימשכו את הכסף בו זמנית (מה שהקריס את הבנק למסחר).

אז מה בעצם אתם מקבלים ? אתם מקבלים "עד 1 גיגה" והעד הזה יכול להיות גם 10 מגה ופחות. זה בערך כמו שכביש 6 יציע לכם חיפה עד תל-אביב בשעה אבל ישכחו לומר לכם שבשעות העומס זה יקח שעתיים וחצי… (זה אגב היה נושא נתון לויכוח גדול בימיו הראשונים ואף היו דיונים ותביעות להחזר כספי).

כלומר בפועל התשתית מביאה אתכם עד הספק אבל משם והלאה זה תלוי בהרבה גורמים כמו העומס באותו רגע על הספק (ובתקופה זו שכולם בבית העומס עצום והספק לא מסוגל לעמוד בו), זה תלוי בקישוריות בין ספקים, זה תלוי בהגדרות שהספק הגדיר כדי לתעדף את הלקוחות העסקיים שלו וזה תלוי במהירות ובעומס החיבורים של הספק לחו"ל.

אז נכון שיקפצו פה מיד מגיבים ויאמרו שהם-הם-הם כן מקבלים 1 גיגה ובדקו את זה מול הא ודא והתשובה היא שיתכן שמול הא זה כך ומול דא זה לא וזה גם דבר שמשתנה מהיום למחר ותלוי באותו רגע ויתכן שברגע מסויים תקבלו קצב הורדה של גיגה ממקום מסויים וחמש דקות מאוחר יותר לא תקבלו. יתרה על כן – חשוב לזכור שתכנים כמו יו-טיוב, נטפליקס וכיוב' משתמשים בשרתי תוכן מקומיים בכל מדינה שמאיצים את הגישה לתוכן ולכן לפעמים הגישה לתוכן הזה יכולה להיות מהירה כי פעמים רבות התוכן מאוחסן בעותק המצוי ברשת הספק שלכם בעוד הגישה לשירותים אחרים תהא איטית….

אבל הרצתי בדיקת מהירות !

וזה הבלוף הכי גדול שכן הספקים דואגים לתעדף תעבורה שהולכת לשרתי בדיקת מהירות ושם תמיד תקבלו תוצאות מדהימות. עד כדי כך שבמקרים מסויימים אתם לא תצליחו לגלוש לאף אתר אבל בדיקת המהירות תמיד תהא מדהימה. (טריק נוסף שגילינו הוא שבגלל שהם מגדירים חוקי האצה לתקשורת עם זיהוי בדיקת מהירות זה שבחלק מהמקרים אם תבצעו הורדה שיורדת מאוד לאט ואז תריצו בדיקת מהירות – באותו רגע ההורדה תאיץ רגעית לאורך בדיקת המהירות כי הספק מעלה קצב רגעית בכוונה….)

ומה בשוק העסקי ?

בשוק העסקי דברים נראים קצת אחרת. שם הספקים משקיעים יותר, מתעדפים את הקצבים ובהחלט דואגים מעט יותר שתקבלו תמורה לאלפי השקלים. אך עם זאת – גם שם נתקלנו בבעיות קשות וגם שם לא פעם ולא פעמיים תמצאו קצב מזעזע למקום אחד ומהיר לאחר המושפע משלל גורמים ובין היתר קישוריות בין ספקים שידועה לשמצה בישראל.

אז זכרו שהגיגה שלכם מובטח רק ברמת התשתית וברמת הספק הוא ממש לאו דווקא גיגה ולפעמים לא שווה את הכסף ולא מבטיח לכם מאומה חוץ מהביטוי "עד גיגה" שמתחיל להספר מאפס…. חשוב להבין ולהפנים זאת כשיוצאים מתוך הנחה שיש לכם את החיבור המהיר בעולם….