Untitled-1_0004_cyber-security-digital-data-protection-concept

כיצד לשמור על המחשב האישי שלכם מהיר

כמה פעמים נתקלתם במשפט "כדאי לפרמט את המחשב ?" ?

משפט זה נולד בחטא והאנלוגיה אליו היא "כדאי לרוקן לגמרי את הבית ולסדר אותו מחדש".

והחטא? החטא הוא חטא ההתקנה. התקנה של תוכנות מיותרות, התקנה של תוכנות לא רצויות והתקנה של תוכנות שרצות ברקע סתם וטוחנות את המחשב.

תוכנות מיותרות הן תוכנות שהתקנתם, אינכם משתמשים בהן אך הן רצות ברקע וזוללות משאבי דיסק, זכרון ומעבד.

תוכנות לא רצויות הן תוכנות שהותקנו כחלק מהתקנת תוכנות אחרות – שכן ישראלים כמו ישראלים לעולם אינם קוראים את ההודעות במהלך התקנת תוכנה ולוחצים "המשך" בחוסר סבלנות קיצוני. הודעות אלו 'מציעות' לכם בנדיבותן להתקין 'מוצר נפלא של השותפים שלנו' ("ששילמו לנו שלמונים נאים תמורת הזכות לתחוב לכם את הזבל שלהם למחשב מבלי שחפצתם בכך") ואותו מוצר יושב לו ברקע ולרוב זולל לכם מידע מהמחשב – אם דרך זלילת המסמכים שלכם והעברת המידע לצד ג' ואם דרך ניטור הרגלי הפעילות שלכם וגניבת תוצאות חיפוש בדפדפנים על ידי הפנייתכם לאתרים שהמפרסם מבקש להציג במקום אלו שרציתם להגיע אליהם. פעילות זו שואבת משאבים רבים שכן התוכנות הנבזיות הללו מאנדקסות לכם מסמכים בדיסק ברקע.

ואז יקומו חכמים ויאמרו – מה הבעיה להסירן ? אז כן – זו בעיה.

הבעיה היא שיישומים במערכות Windows מבצעים פעולות רבות במהלך ההתקנה ו-'תופרים' עצמם לתוך המערכת. בין היתר הם מכניסים מפתחות רבים לתוך ה-Registry ("קובץ הרישום" בעברית) המכיל מפה עצומה של קישורים בין התקנים, תוכנות, סוגי קבצים ומי שמטפל בהם נוסף לאלף דברים אחרים המהווים סבך ענק שמגדיר למערכת ההפעלה כיצד להתנהג בכל רגע ובתגובה לכל פעולה.

נוסף על אלו, מבצעים הישומים רישום רכיבי COM, רישום רכיבי ActiveX ו-OLE ורישום פילטרים ו-Hooks ומיני פעולות אחרות המקשרות את היישומים למצבים ולקלטים שונים במערכת ההפעלה. רישום זה מאפשר לתוכנות לזהות אירועים – כמו למשל Acrobat שיודע לנטר פעילות ב-Outlook ולזהות מסמכי PDF גם מבלי שתלחצו עליהם או תבחרו לפתוח אותם.

בליל המפתחות ב-Registry עם שלל הרישומים הללו תופר תוכנות לתוך מערכת ההפעלה באופן כה קיצוני עד שלא ניתן להסירן באופן נקי. זאת – הן מפני שמפתחי התוכנות לא באמת טורחים להשקיע זמן בפונקציית ההסרה שכן היא בתחתית רשימת העדיפויות לפיתוח והן מפני שכל הקישורים והתפירות הנ"ל יוצרות סבך עצום של 'כבילה וירטואלית' שקיים קושי רב להתירו היות וחלק גדול של הקישורים מייצר מזהים דינמיים שקשה לאתר ולמחוק וחלקם לא ניתנים למחיקה כלל מסיבות טכניות שונות. בפועל – פעולת המחיקה מסירה לרוב רק את קבצי התוכנה העיקריים ולא מסירה את הקישורים הפנימיים והרכיבים השונים שהותקנו בדרך.

לכן – כשאתם מסירים תוכנה זה בערך כמו לתלוש מכשיר שמחובר בתוך סבך ענק של כבלים אך הכבלים נותרים מחוברים לסבך ובכל פעם שקורה משהו במערכת – שהיה אמור לדבר עם המכשיר הזה – המערכת מחפשת אותו דרך הכבלים הללו אך הוא איננו שם…. וכל פעולה של המערכת לחיפוש שלו זוללת זמן ולרוב המערכת גם ממתינה מעט לפני שהיא מתייאשת. המעט הזה יחד עם שגיאות והתרסקויות של דברים שונים ברקע, שנפלו בגלל שניסו לגשת למשהו שלא קיים, יוצרים עיכובים קטנים בפעולת מערכת ההפעלה שהולכים ומצטברים עוד ועוד לכדי תאוטה הולכת וגוברת עם התקנת והסרת עוד ועוד דברים.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות ?

לא להתקין מה שלא צריך במקום להתקין ולהסיר. סוף מעשה במחשבת תחילה.

ככל שתשמרו על המחשב שלכם דל בהתקנות ותמנעו מהתקנת שטויות – כך המחשב שלכם יעבוד מהר ולא יסבול מתאוטה הולכת וגוברת. האמור נכון שבעתיים לגבי התקנת תוכנות 'חינמיות' מהאינטרנט שלרוב מלוות ב-'מוצרי שותפים' כאלו שאתם מתקינים מבלי לשים לב

חשבו פעמיים לפני שאתם מתקינים תוכנה – האם אתם באמת זקוקים לה? האם אתם סתם רוצים לנסות אותה? אם כן – נסו אותה על המחשב של החברים שלכם ולא על שלכם   🙂

ומה עם כלי ניקוי מחשב  ?

כל הכלים המבטיחים לכם שיפור ביצועים וניקוי המחשב הם הונאה גרידא

משמשים בעיקר – כמו תמיד – לאיסוף מידע עליכם ברקע ותחיבת פרסומות באשר תפנו. אין כלי קסם שיכולים לנקות וברור לי שאקומם כעת שלל 'מומחים' שיטענו אחרת ויגידו שהנה הנה הכלי הזה והזה כן מנקה מפתחות ב-Registry…. אך האמת היא שהכלים האלו גורמים נזק שכן הם מנקים מפתחות על בסיס שיקולים מאוד צרים והתוצאה היא שהם מחמירים את הנזק שכן הם מנקים רק חלק מהמפתחות ויוצרים עוד יותר נקודות כשל וכן מנקים מפתחות שלא אמורים להמחק ומקושרים לדברים שאינם קיימים במכוון. התוצאה היא שלאחר הפעלת כלים אלו גוברות השגיאות במחשב ובחלק מהמקרים בכלל נדפקת מערכת ההפעלה באופן בלתי הפיך.

ומוסר ההשכל ?

1. סבלנות. קראו כל הודעה שמופיעה על המסך. הקדישו לזה שניה. ההודעה לא סתם שם – היא מזהירה בפני משהו והנזק בלתי הפיך.

2. לפני התקנה חשבו שלוש פעמים. פעמיים האם להתקין ופעם שלישית איזה טיפשים הייתם שלא חשבתם נכון בפעמיים הראשונות.

3. התקנתם? לא תמיד כדאי להסיר ולפעמים כדאי לנסות לבדוק האם אפשר פשוט לכבות את התוכנה. עדיף שתהא שם רדומה מאשר שלא תהא שם אך השאריות שלה תגרומנה לשגיאות.

4. בדקו מה רץ לכם ברקע. זה דורש מעט ידע מקצועי אך ב-90% מהמקרים לפחות שליש מהדברים שרצים לכם ברקע עם עליית מערכת ההפעלה ניתנים לנטרול וזה מוריד 20-30% מהעומס על המחשב ברקע שגורם להאטה.